Akut
Heikolaatuinen kuva alkuperäisistä akuista |
Oli selvää, että tarvitaan isompi huviakku ja starttiakku halutaan pitää erillisenä. Mielestäni diodisysteemi ei ole hyvä varsinkin, jos huviakusta tehdään huomattavasti suurempi, joten sekin saisi lähteä. Lisäksi halusin veneeseen maasähkön, jotta akkuja voisi ladata satamassa aina kun on sähköä saatavilla.
Aikani mittailtuani päädyin lopulta sijoittamaan starttiakun veneen takaosaan ja ison huviakun vanhojen akkujen tilalle.
Uusi peti starttiakulle. Kuvassa oikealla maasähkökeskus. |
200A automaattisulake |
Akku kotelossaan |
Huviakun paikka |
Ritar RA-260 AGM akku |
Kaavio pääsähköistä |
Tuli tehtyä sen verran muutoksia, että piti tehdä oikein kaavio pääsähköistä. Järjestelmästä tuli loppujen lopuksi aika yksinkertainen ja helposti hahmotettava.
Järjestelmässä on pohjimmiltaan kaksi toisistaan erillään olevaa"piiriä". Huviakun piiri (1) ja käynnistysakun piiri (2). Kumpikin piiri on suojattu akun päässä isohkolla automaattisulakkeella, joka estää piirin täydellisen oikosulun, josta voisi aiheutua akun rikkoutuminen tai tulipalo.
Huviakun piiri ja käynnistysakun piiri |
Huviakulta lähtevät johdot sulaketaululle, josta saavat virtansa kaikki muut laitteet paitsi moottori. Miinus kaapeli on katkaistu akun päästä ja yhdistetty akkumonitorin shuntilla. Shuntilta lähtevät omat mittausjohtimet akkumonitorille, mutta niitä ei näytetä kuvassa. Käynnistysakku on puolestaan yhdistetty vain moottoriin.
Huviakun lataukseen on kolme eri järjestelmää, moottorin laturi, aurinkopaneeli ja maasähkölaturi. Seuraavassa kuvassa näytetään, miten moottorin laturi on yhdistetty huviakkuun Ctekin akunhallintayksikön kautta.
Huviakun lataus moottorin laturilla |
Akunhallintayksikkö erottaa piirit toisistaan niin, että huviakkuun liitetyt laitteet eivät pysty "syömään" käynnistysakun varausta. Se ottaa virtaa käynnistysakun piiristä huviakulle vain silloin, kun moottori on käynnissä ja laturi tuottaa virtaa. Lisäksi se säätää latausjännitettä huviakulle siten, että huviakku saadaan aina optimaalisen täyteen. Miinus johtimet liitetään tässä yhteen, koska piiri voidaan katkaista katkaisemalla vain toinen johdin, tässä tapauksessa plus johdin, jolloin miinus johtimet saavat olla koko ajan yhdessä.
Seuraavassa kuvassa järjestelmään on liitetty aurinkopaneeli.
Huviakun lataus aurinkopaneelilla |
Kolmas lataustapa on maasähkö, joka on liitetty mukaan alla olevassa kuvassa.
Huviakun lataus maasähköllä |
Jos huviakun haluaisi rakentaa kahdesta pienemmästä akusta, kytkettäisiin kaksi pienempää akkua yksinkertaisesti rinnan, eli plussat yhteen ja miinukset yhteen ja muutoin kytkennät tehtäisiin samalla tavalla. Erillisten akkujen olisi hyvä olla täsmälleen samanlaisia tai ainakin samalla kapasiteetilla ja saman ikäisiä, jotta niiden välille ei tulisi balanssieroa. Huonossa tapauksessa huono akku heikentäisi myös paremman akun ikää.
Akkumonitori
Akkumonitori NASA BM-1 |
Pelkät jännite ja virtamittarit antaisivat niitä lukea osaavalle henkilölle suunnilleen tarpeelliset tiedot, mutta kun ne yhdistetään älykkääseen akkumonitoriin, saadaan tiedoista helpommin enemmän irti. Akkumonitoriksi valitsin NASA Clipper BM-1 akkumonitorin, jossa tulee mukana shuntti ja tarvittavat johdot. Se on koteloitu siten, että sen voisi asentaa myös ulkotilaan. Kun etsin sopivaa akkumonitoria, se oli osto hetkellä edullisin vaihtoehto. Siitä on olemassa myös ns. Compact versio, joka on pienemmällä näytöllä ja voidaan asentaa pintaan upottamatta sitä. Suurin ero on se, että siitä puuttuu toisen akun jännitteen mittaus. Se ei ole suuri puute, koska isommassakaan versiossa ei ole jännitteen mittausta tarkempaa monitorointia starttiakulle. Hinnassakaan ei ole kovin suuria eroja, joten ehkä suurin kysymys onkin siinä, löytyykö isommalle versiolle sopiva asennuspaikka.
En tiedä onko tämä paras mahdollinen akkumonitori, koska minulla ei ole kokemusta muista valmistajista, mutta se on toiminut toistaiseksi hyvin ja siinä on selkeä ja yksinkertainen näyttö. Se monitoroi pääasiassa huviakkua, mutta siinä on mahdollisuus liittää jännitemittaus käynnistysakkuun, jolloin siitä on mahdollisuus tarkistaa käynnistysakun jännite. Otettaessa sitä käyttöön, siihen syötetään akun nimelliskapasiteetti eli esim. tässä tapauksessa 260Ah. Siihen voidaan syöttää myös käyttölämpötila, mutta sen voi jättää oletukseen. Siitä olisi ehkä enemmän hyötyä, jos tiedettäisiin, että akkua säilytetään jatkuvasti jossain erityisen kylmässä tai kuumassa lämpötilassa.
Yhdistelemällä jännite- ja virtamittausten antamat tiedot, akkumonitori osaa antaa melko tarkan tiedon akun jäljellä olevasta kapasiteetista. Mitattu jännitehän tippuu, kun akusta syödään virtaa, joten myös mitattu kapasiteetti periaatteessa laskee, mutta akkumonitori osaa kompensoida tämän virranmittauksen avulla. Monitori osaa myös arvioida kuinka kauan akussa vielä riittää virtaa sen hetkisellä kulutuksella tai kuinka kauan akun lataamisessa vielä kestää sen hetkisellä latausteholla. Akkumonitori käyttää myös jäljellä olevan käyttöajan laskemiseen ns. Peukertin kaavaa. Tällä tavoin akkumonitori pystyy antamaan realistisemman arvon akun todellisesta käyttöajasta. Akkuhan pystyy antamaan paljon vähemmän virtaa, jos sitä käytään hyvin nopeasti eli suurella teholla, kuin jos sitä käytetäisin hitaasti. Toisin sanoen jos akku kestäisi 5A kulutuksella vielä 10 tuntia, se ei kestäisi 10A kulutuksella 5 tuntia, vaan vähemmän.
NASA BM-1 kytkentä |
Kustannuksista
Koko asennuksen kallein yksittäinen osa on akku, mutta myös kaapelit voivat tulla yllättävän kalliiksi, varsinkin jos joutuu vaihtamaan tai asentamaan useita uusia kaapeleita. Itse vedin akulta sulaketaululle 35mm² kaapelin, mikä on kyllä reilusti ylimitoitettu, mutta ajattelin, että kaapelia voisi myöhemmin jatkaa siitä, jos keulassa tarvitaan enemmän virtaa esim. hydraulipumpulle. Jos aikoo ostaa 10 metriäkin kaapelia, niin kannattaa jo hieman vertailla hintoja. Esimerkiksi joistakin hitsausalan liikkeista voi saada kaapelia huomattavasti edullisemmin kuin Motonetista tai Biltemasta.Akkumonitorit ovat myös hinnoissaan, mutta niitä voi tilata hieman edullisemmin muualta euroopasta esim. ebayn kautta löyty monia vaihtoehtoja. Ebayssa kannattaa kuitenkin tarkistaa, että laite tulee euroopasta, jottei siitä joudu maksamaan alvia ja tarkistaa myös postikulujen osuus, sillä jotkut laittavat tuotteen hinnan alas, mutta postikulut huomattavasti normaalia suuremmaksi.
CTEKin laturit ovat myös arvokkaita, mutta niitä saa pari kymppiä edullisemmin muualta euroopasta esim. Ruotsista Hjertsmanilta.
- AGM akku 260Ah n. 450€
- NASA Clipper BM-1 akkumonitori n. 180€
- Automaattisulaka n. 20€/kpl
- 35mm² kaapeli maksaa n. 7-13€/m
- 50mm² kaapeli maksaa n. 10-16€/m
- Rengasliittimet maksavat n. 1€/kpl
- CTEK M200 maasähköakkulaturi n. 200€
- CTEK D250S Dual n. 200€
kiitos, vinkeistä, Itsellä kanssa vastaava vene, tosin pinna-ohjauksella, eteenkin tuo akkukuopan poistoa olen ajatellut, mutta nyt tuli vahvistus sille, pitääpä ottaa suunnitelmiin.
VastaaPoistaAkun tila kannattaa kyllä käyttää maksimaalisen hyväksi ja se onnistuu vain heivaamalla koppa pois. Akkukoppa suojaa periaatteessa akun mahdollisilta vuodoilta, mutta AGM akkujen kanssa ei ole vuotovaaraa ja akku sijaitsee jo valmiiksi lasikuituisessa "altaassa". Akku kannattaa kuitenkin tukea ja sitoa hyvin, ettei se pääse liikkumaan.
VastaaPoista