torstai 23. kesäkuuta 2016

Plotterikotelo

Valmis plotterikotelo
Siihen aikaan kun tämän veneen ohjauspylväs on tehty, veneissä oli kompassi ja ehkä kaiku ja loki, mutta mitään muita mittareita plottereista puhumattamaan ei ollut kovinkaan yleisesti saatavilla. Eikä venettä oltu sen koommin päivitetty uusilla mittareilla. Pylvään päässä on kompassi ja sitä suojaa rosterinen kaari. Kaaren molemmin puolin oli hitsattu pienet levyt nopeus ja syvyysmittareita varten.

Ohjauspylväs jossa vanhat mittarit molemmin puolin
Plotteri tuli hankittua heti ensimmäistä kesää varten, joten se piti saada sopimaan johonkin. Plotterissa tuli mukana haarukkateline, joka on tarkoitettu kiinnitettäväksi johonkin tasoon. Pylvään päässä olevat putket muodostivat kaikkea muuta kuin suoran tason, joten rakentelin siihen isosta muovipalasta kiinnikkeen, johon sain ruuvattua plotterin haarukan kiinni.

Plotterin vanha kiinnitys
Plotteri pysyi kyllä hyvin paikallaan, mutta se ei ollut kovin siisti ratkaisu ja tuntui vähän sellaiselta väliaikaiselta viritykseltä. Kaapelit roikkuivat avoimesti plotterin perästä ja plotteri oli muutoinkin hieman tiellä, kun veneessä kuljettiin. Kerran jopa skuuttaus köysi osui telineeseen yhdessä vahinkojiipissä niin, että teline vääntyi paikaltaan, onneksi mitään ei kuitenkaan hajonnut. Joten aikani milttaitua, päätin rakentaa kotelon, joka sopisi juuri ja juuri tilaan, joka jää ruorin ja kompassia suojaavien putkien väliin.

Osien sovittelua kotelon runkoon
Eli suojaputket pitäisi säilyttää samassa paikassa, kompassi tulisi suunnilleen samaan kohtaan ja plotteri jäljelle jäävään tilaan. Aloitin tekemällä pylvään pään muotoisen levy, josta tulisi kotelon pohja. Kotelon etulevyn tein niin, että plotteri mahtuu siihen juuri sopivasti ja siihen vähän sivulevyjä plotterin mittojen mukaan. Kotelon päälilevyn muotoilin kompassin ja plotterin yläreunan mukaan. Sitten vain sovittelin osat toisiinsa niin, että kompassi, plotteri ja metalliset kaaret mahtuvat paikalleen.

Luuranko vaatii vielä vähän säätämistä
Kotelon valmis luuranko

Kun olin sitten saanut tällä tavalla aikaiseksi jonkilaisen luurangon, johon osat sopivat ja joka sopii myös ohjauspylvään päähän, piti se saada ympärilleen kuoren. Kuoren epämääräisen muodon sai helposti aikaiseksi pingottamalla luurangon päälle fliisikankaan.Sen ei tarvitse olla täysin tasainen tai siisti, kunhan se muodostaa yhtenäisen pinnan kuidutusta varten, lasikuitua kun ei oikein voi tyhjän päälle laminoida. Samaa tekniikkaa käytetään esim. kaiutinkoteloiden rakentamisessa ja siitä löytyy esimerkkejä Youtubesta.

Fliisikangas soviltetuna kotelon kuoreksi

Fliisikangas kostutetaan ensin kauttaaltaan hartsilla, kovetin mukaan sekoitettuna tietenkin ja annetaan sitten kovettua jonkin aikaa. Pelkkä fliisi ja hartsi eivät muodosta oikein lujaa rakennetta. Eihän siihen tietysti paljon tule rasitusta, mutta kannattaa siihen kuitenkin laittaa vähintään yksi kerros kuitua. Tunnin tai parin kuivumisen jälkeen siihen voisi jo alkaa laittamaan kuitua päälle, mutta itse en kerinnyt jatkamaan sitä samana päivänä, joten hioin seuraavalla kerralla pinnan karheaksi ja pyyhin vielä asetonilla. Miksi pinta pitää karhentaa? Lyhyesti sanottuna se mahdollistaa uuden harsin tarttumisen hyvin kiinni. Pidemmin sanottu kaikki Bilteman, Motonetin ja muiden perus rautakauppojen hartsit sisältävät vahaa, joka on lisätty siihen, jotta hartsi kovettuisi pinnalta. Vaha nousee hartsin pintaan ja sulkee sen niin, että happi ei pääse häiritsemään hartsin kovettumista. Mutta kun hartsi on kovettunut, pitää vaha saada pinnasta pois, jotta uusi hartsi pääsisi tarttumaan siihen. Hartsia on kyllä saatavana ns. laminointiversiota, johon ei ole lisätty vahaa ja työtä voi helposti jatkaa parin päivän päästä ilman välihiontaa, tällaista hartsia ei vain oikeni ole saatavana muualta kuin alan erikoisliikeistä. Tämä on sinäntä typerää, koska vaha on ihan yhtä helposti lisättävä aine, kuin kovetinkin. Hartsi voitaisiin helposti myydä aina niin, että vaha erillisessä purkissa ja käyttäjä lisäisi sen vain tarvittaessa, mutta jostain kumman syystä näin ei ole.

Kuidutettu kotelo
Kuidutettu kotelo
Levitin kuitua ulkopuolelle yhden kerroksen ja sisälle vielä yhden.Kuidutuksen jälkeen kotelo näyttää aika roisilta, mutta siitä on sitten hyvä lähteä liikkeelle. Sitten vain kittiä pintaan ja karkealla paperilla (40 tai 60) hiomaan muotoja kohdalleen.

Ensimmäistä kertaa kitattu kotelo
Kittiin jää helposti pieniä koloja, mutta ensin kannattaa vain keskittyä isompiin muotoihin ja linjoihin. Santapaperia kannattaa ostaa rullassa, niin tulee edullisemmaksi ja siitä on helppo taitta aina uusi pala, kun vanha kulahtaa. Santapaperia ei tule myöskään säästellä, kuluneella paperilla hiominen on raskasta ja vie vähitellen aina vain enemmän aikaa. Isompia muotoja voi koittaa hioa kohdalleen jollain koneella, hiomahiirellä tai vastaavalla, mutta mielestäni pyöreät muodot saa kohdalleen helpommin käsin hiomalla.

Muutamien hiontojen jälkeen kitattu kotelo
Kun sitten isommat muodot on saatu kohdalleen, voi siirtyä ohuempiin kitteihin ja hionompiin santapapereihin. Ohuella kitilla saa helpommin umpeen kaikki mahdollist pienet ilmakuplakolot, joita on jäänyt kitatessa, myös jotain hiontamaalia voi käyttää lopulliseen tasoittamiseen.

Maalattu kotelo

Kun sitten on hionut pinnan viimeisen päälle tasaiseksi, niin se pitäisi maalata ruiskulla, jotta ei pilaisi hyvää pohjatyötä. Sisäpuolen maalasin tavalliselle venemaalilla ja sudilla, mutta ulkompintaan laitoin automaalia. Automaalia siksi, koska sitä saa kaksikomponenttisena spray pullossa, jolloin ei tarvitse pelata ruiskujen kanssa.

Tein kotelon pohjaan isomman reiän, josta johdot saa tuotua kotelon sisään ja suojasin sen läpivientikumilla, jotta mahdollisesti koteloon päässyt vesi ei valuisi suoraan pylvään sisään ja sitä kautta veneeseen. Kotelon pohjaan, aivan sen reunaan tein pienen reiän, josta kotelon sisään päässyt vesi pääsee valumaan ulos pylvään ulkopuolelle. Vaikka koteloon ei suoraan pääsisikään vettä, niin ilmankosteutta sinne voi tulla ja lämpötilan laskiessa se tiivistyy vedeksi.

Plotteri ja kotelo paikallaan

Lopputulos oli mielestäni ihan hyvä kompromissi. Sitä ei ole ihan niin hyvä käyttää ajon aikana, koska ohjauspyörässä on kaksi kehää, sisempi kehä on alkuperäinen ja ulomman kehän edellinen omistaja on teettänyt myöhemmin, jotta sitä olisi helpompi käyttä veneen laidalta. Ehkä pitäisi joskus ottaa tuo sisempi kehä pois. Mutta plotteria on nyt kuitenkin helppo käytää istuessa, mitä ei voinut tehdä aiemmin ja sen näkee vielä seistessäkin. Plotteri ei ole nyt enää tiellä ja alttiina kolhuille, kuten aiemmin. Samassa yhteydessä asensin järjestelmään wifi moduulin, jolloin pystyn käyttämään plotteria tabletilla mistä tahansa. Wifi moduuliin piti vetää plotterilta ethernet kaapeli, joka olisi ollut taas yksi kaapeli lisää roikkumassa plotterista, mutta nyt sain kaikki kaapelit (sähkö, NMEA2000 ja ethernet) nätisti piiloon kotelon sisään ja sieltä pylvään kautta veneeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti